TRIP Groningen
050 599 7999
Alle contactgegevens
TRIP Assen
0592 393 333
Alle contactgegevens
TRIP Leeuwarden
058 234 7347
Alle contactgegevens
Met de invoering van artikel 5a van de Wegenverkeerswet (WVW) op 1 januari 2020 heeft de Nederlandse wetgever een belangrijke stap gezet om de verkeersveiligheid in Nederland verder te waarborgen.
Dit artikel richt zich op situaties waarin verkeersdeelnemers opzettelijk de verkeersregels ernstig schenden, met levensgevaar of gevaar voor zwaar lichamelijk letsel voor anderen tot gevolg. Artikel 5a WVW vult een juridisch “strafgat” tussen artikel 5 en artikel 6 van de Wegenverkeerswet, waarmee het opzettelijk veroorzaken van gevaar strenger wordt aangepakt.
Bij TRIP staan gespecialiseerde advocaten klaar om u bij te staan als u wordt verdacht van het overtreden van artikel 5a WVW. Wij bieden deskundige verdediging in verkeerszaken en weten precies hoe we u kunnen helpen om de gevolgen van een mogelijke veroordeling te beperken.
Artikel 5a WVW is ingevoerd omdat er een behoefte bestond om het zogeheten strafgat tussen artikel 5 en 6 WVW te dichten. Zeer gevaarlijk rijgedrag dat zonder gevolgen bleef, kon namelijk slechts leiden tot overtreding van art. 5 WVW (met over het algemeen relatief lage straffen), terwijl iemand die een relatief kleine verkeersfout maakte met de dood of letsel tot gevolg, vervolgd en veroordeeld kon worden voor art. 6 WVW. Art. 5a vult dit ‘gat’ op door het bestraffen van het in ernstige mate schenden van bepaalde verkeersregels zonder dat dit leidt tot een ongeval met de dood of zwaar lichamelijk letsel tot gevolg.
Artikel 5a WVW is dus specifiek ontworpen om opzettelijk gevaarlijk gedrag dat niet direct tot een ongeval met gevolgen leidt, maar wel een ernstige schending van de verkeersregels oplevert, te bestraffen. Dit artikel sluit daarmee de kloof tussen de lichtere overtredingen van artikel 5 WVW en de zwaardere overtredingen onder artikel 6 WVW. Met de komst van artikel 5a kan de rechter nu strenger optreden tegen verkeersdeelnemers die bewust gevaarlijk gedrag vertonen, zelfs als er geen ongeluk met gevolgen is gebeurd.
Art. 5a WVW is een misdrijf. De eerste volzin van art. 5a WVW lid 1 luidt als volgt:
“Het is een ieder verboden opzettelijk zich zodanig in het verkeer te gedragen dat de verkeersregels in ernstige mate worden geschonden, indien daarvan levensgevaar of gevaar voor zwaar lichamelijk letsel voor een ander te duchten is.”
In de tweede zin worden – niet limitatief – verschillende gedragingen opgesomd, die ‘als zodanige verkeersgedragingen’ kunnen worden aangemerkt. Het artikel somt in sub a) tot en met l) 12 specifieke gedragingen op, zoals ‘gevaarlijk inhalen’, ‘negeren van een rood kruis’, ‘niet verlenen van voorrang’, enz. Tot slot bevat het artikel een restcategorie, te weten het overtreden van ‘andere verkeersregels van soortgelijk belang als die onder a) tot en met l) genoemd. Indien dus een dergelijke verkeersgedraging ‘in ernstige mate’ wordt geschonden, dan kan al sprake zijn van overtreding van art. 5a WVW. Voorbeelden van situaties waarin u verdacht kunt worden van overtreding van artikel 5a WVW zijn:
Een belangrijke voorwaarde voor een veroordeling onder artikel 5a WVW is dat het Openbaar Ministerie (OM) moet bewijzen dat u opzettelijk in ernstige mate de verkeersregels hebt overtreden. Dit betekent dat de aanklager moet aantonen dat u bewust en doelgericht handelde, wetende dat uw gedrag levensgevaar of letsel kon veroorzaken. Nieuw aan artikel 5a is dat het dus een niet-limitatieve opsomming geeft van concrete gedragingen die binnen het bereik van dit artikel vallen. Desalniettemin zal het OM daarvoor bewijs moeten aandragen.
Onze specialisten kunnen het door het OM aangeleverde bewijsmateriaal zorgvuldig voor u onderzoeken op toelaatbaarheid en relevantie om vast te stellen of er daadwerkelijk sprake was van opzettelijk gevaarlijk gedrag. Wij streven ernaar waar mogelijk de bewijsvoering aan te vechten en de straf te minimaliseren of zelfs te voorkomen.
Artikel 5a WVW vult zogezegd het juridische gat tussen artikel 5 en artikel 6 WVW. Waar vroeger zeer gevaarlijk rijgedrag zonder een ongeval met gevolgen, uitsluitend kon worden vervolgd als overtreding van art. 5 WVW (met relatief geringe straffen), kan nu zeer gevaarlijk rijgedrag als het misdrijf van art. 5a WVW worden vervolgd. De richtlijn van het OM stelt op overtreding van art. 5a WVW ook navenant hogere straffen dan art. 5 WVW, waarmee het ook dichter tegen de strafbedreiging van art. 6 WVW is komen aan te liggen. Dit maakt artikel 5a WVW een belangrijk juridisch instrument om verkeersdeelnemers die bewust in ernstige mate de regels overtreden, zonder direct iemand letsel toe te brengen, toch streng te kunnen vervolgen. Inmiddels zijn er diverse uitspraken gepubliceerd waarin door rechters meer duidelijkheid is gegeven over dit complexe artikel. Lees hier meer over het juridisch kader.
De straffen voor een overtreding van artikel 5a WVW kunnen aanzienlijk zijn. Omdat dit artikel zich richt op opzettelijk gedrag dat ernstige risico’s veroorzaakt, kunnen de sancties fors zijn. Volgens de richtlijn van het OM is overtreding van art. 5a WVW – voor bestuurders van motorvoertuigen – bedreigd met een combinatie van een langdurige rijontzegging en gevangenisstraffen. Deze strenge strafeis geldt al voor zogeheten first offenders. Bij herhaaldelijk gevaarlijk gedrag of als u al eerder bent veroordeeld voor verkeersdelicten, wordt de strafeis zelfs verdubbeld.
TRIP staat klaar om u te helpen met een sterke verdediging, gebaseerd op jarenlange ervaring en diepgaande kennis van het verkeersstrafrecht. Het doel is altijd om de best mogelijke uitkomst te bereiken, of dat nu betekent dat we de beschuldigingen aanvechten of pleiten voor een mildere straf. Onze specialisten begeleiden u door elke stap van het juridische proces en zorgen ervoor dat uw rechten optimaal worden beschermd.
Wordt u verdacht van een overtreding van artikel 5a WVW? Aarzelt u dan niet en neem dan direct contact met één van onze specialisten op.
Velden met * zijn vereist
Meer weten? Neem contact op met een van onze specialisten.