Vaak lopen werk en privé door elkaar heen. Problemen in de privésfeer hebben vaak grote gevolgen voor de productiviteit en motivatie van de werknemer op het werk. Als werkgever kunt u natuurlijk niet alles voor de werknemer oplossen, maar bij financiële problemen zijn er wel degelijk mogelijkheden om de werknemer te helpen. Indirect helpt u uw onderneming daar ook mee. Een werknemer zonder problemen is immers vaak een betere werknemer. En een werknemer die met behulp van u als werkgever uit de problemen is gekomen, zal ongetwijfeld loyaler zijn en beter presteren. Zo werkt het vaak in de praktijk: ‘Als jij goed voor mij bent, ben ik goed voor jou.’
Herkennen financiële problemen bij uw werknemer
Op financiële zaken rust nog steeds een taboe. Een werknemer zal dan ook niet snel naar de werkgever stappen om te vertellen over zijn of haar financiële problemen. Vaak uiten de problemen zich daardoor op andere vlakken. Denk bijvoorbeeld aan verminderde productiviteit, fysieke of mentale afwezigheid, verzuim en/of verminderde persoonlijke verzorging. Dat financiële problemen daaraan ten grondslag kunnen liggen, blijkt soms pas op het moment dat de deurwaarder loonbeslag komt leggen.
Wat kunt u als werkgever doen?
Werkgevers zijn zich er vaak niet van bewust dat ze iets kunnen betekenen voor de werknemer in financiële problemen. Daardoor blijft een loonbeslag vaak in stand en blijven de problemen van de werknemer bestaan. Vaak worden de financiële problemen zelfs alleen maar groter met alle negatieve effecten voor de werkgever en werknemer van dien.
U als werkgever kunt er echter ook voor kiezen de dialoog met de werknemer aan te gaan en het samen proberen op te lossen. Dit betekent dat samen gekeken wordt naar de ernst van de situatie en de mogelijkheden om tot een oplossing te komen. De werkgever kan bijvoorbeeld één of meerdere vorderingen van de schuldeiser overnemen en vervolgens met de werknemer afspraken maken over de wijze van terugbetaling. Een schuldeiser zal vaak zelfs tevreden zijn met een lager bedrag indien de vordering ineens wordt betaald. Daardoor vermindert de totale schuldenlast voor de werknemer. Als er veel schuldeisers zijn, kunnen de mogelijkheden tot het aanbieden van een akkoord worden onderzocht. Bij een akkoord worden de schulden gedeeltelijk voldaan tegen finale kwijting van het restant. De werkgever stelt de financiële middelen ter beschikking en leent dit aan de werknemer. De voorwaarden en wijze van terugbetaling worden vervolgens tussen de werkgever en werknemer vastgelegd in een overeenkomst. Daarbij kan afgesproken worden dat de werkgever de afbetaling automatisch inhoudt op het loon.
Gunstige afloop voor alle betrokkenen
Alle betrokkenen hebben profijt bij het voorgaande scenario. De schuldeisers kunnen het incassotraject afsluiten, de werknemer heeft zijn of haar financiële situatie weer beter onder controle en de werkgever heeft een werknemer die zich weer op het werk kan focussen.
Advies
Gelukkig zal dit voor u als werkgever geen dagelijkse kost zijn. Juist daarom is het verstandig om advies in te winnen. Onze afdeling bedrijfsadvisering heeft ruime ervaring op dit vlak en kan u hierbij, zo nodig in samenwerking met onze advocaten, helpen. Het beste moment om dit te doen is voordat u met een problematische situatie geconfronteerd wordt. Dan immers weet u direct hoe te handelen op het moment dat de situatie zich een keer voordoet. Heeft u een werknemer die reeds in financiële problemen verkeert en wilt u hem of haar helpen, aarzel dan niet om advies bij ons in te winnen.
Voor meer informatie over dit onderwerp, neem dan contact op met Judith Scholte, bewindvoerder WSNP / insolventies.