Terug naar blogs

Is uw organisatie klaar voor de invoering van de Wet Huis voor Klokkenluiders?

Is uw organisatie klaar voor de invoering van de Wet Huis voor Klokkenluiders?
9 mei 2016
|
Blogs

Op 1 juli 2016 treedt de Wet Huis voor Klokkenluiders (WHK) in werking. De WHK heeft tot doel de mogelijkheden van het melden van vermoede misstanden binnen organisaties te verbeteren. De wet creëert een basis voor zowel intern als extern onderzoek. Intern onderzoek betreft een onderzoek door de betreffende organisatie zelf. Extern onderzoek betreft een onderzoek door het Huis van Klokkenluiders. Verder regelt de wet de bescherming van de werknemers die aan de bel trekken.

Veel grote organisaties kennen vandaag de dag al een interne regeling voor het melden van misstanden. Dit is – in het kader van risicomanagement – ook zeker aan te raden. Enerzijds kunnen misstanden tijdig worden opgemerkt en kan er dus ook tijdig worden ingegrepen. Anderzijds bestaat er minder snel aanleiding om een misstand extern te melden, waardoor het risico op schade voor de organisatie wordt beperkt.

Nieuw is echter dat vanaf 1 juli 2016 iedere werkgever die ten minste 50 werknemers in dienst heeft, verplicht is om een interne meldregeling te hebben. In de interne meldregeling dienen in ieder geval de volgende punten te worden geregeld:

  • Definitie van een ‘vermoedelijke misstand’;
  • Aanwijzing van een of meer functionarissen bij wie vermoedelijke misstanden kunnen worden gemeld;
  • Aanwijzing van een vertrouwensadviseur;
  • Aanwijzing van een intern toezichtsorgaan;
  • Wijze waarop uw organisatie omgaat met interne meldingen van vermoedelijke misstanden; en
  • Bescherming tegen benadeling van de betreffende werknemers.

Het is belangrijk om de interne meldregeling zorgvuldig vast te stellen. Voor deze regeling is bovendien de instemming van de Ondernemingsraad (OR) vereist. Ook indien uw onderneming al een interne regeling kent, is het raadzaam om deze te (laten) toetsen aan de gestelde regels in de WHK.Voor kleinere werkgevers (minder dan 50 werknemers) is een interne meldregeling niet verplicht. Afhankelijk van de omstandigheden is het evenwel aan te raden om een interne meldregeling op te stellen.

Wij adviseren u hier graag over.Heeft u hulp nodig bij het opstellen van een interne meldregeling, wilt u uw huidige meldregeling laten toetsen of heeft u andere vragen over dit onderwerp? Neem dan contact op met Joost Funke of Sigrid Bruinsma.

Bericht delen op linkedin

Meer weten? Neem contact op met een van onze specialisten.

Gerelateerde nieuwsberichten

Al het nieuws

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

Mis niets meer en meld u aan voor onze nieuwsbrief.

Velden met een * zijn verplicht

Ik geef toestemming dat TRIP Advocaten Notarissen mijn e-mailadres gebruikt voor het toesturen van de nieuwsbrief. U kunt meer lezen in ons Privacy en cookiesbeleid.

Terug naar blogs
Contact image

Contact

Als grootste juridische adviespraktijk van Noord-Nederland staan wij centraal bij onze cliënten Wij werken in de provincies Groningen, Friesland en Drenthe (en ver daarbuiten) vanuit onze kantoren in Groningen, Leeuwarden en Assen.

Lees meer